• Inici

Grau de la Bonica

Pedraforca i cal xisquet

avis

Tothom coneix el Pedraforca i molts també coneixen el santuari de Gresolet. L’altre costat de la carretera és bastant desconegut, tot i que també ofereix molts atractius per al caminant. Per pujar a la collada dels Prats i des d’aquí a Vallcebre per un costat i a la falda de la serra d’Ensija per l’altre, hi havia dos graus o passos en la paret rocosa, un de pujada i apte per a animals de càrrega i un altre de baixada i només transitable a peu. En aquesta ruta passarem per tots dos i veurem les característiques que diferencien un ús de l’altre.

Abans de començar aquesta ruta i les altres de Saldes proposades en aquesta sèrie, us recomanem consultar el llibre citat en la bibliografia i que trobareu a les oficines de turisme de la zona.

Descripció

La ruta comença a l’antiga carretera de Gósol (estem parlant dels anys 40) que es bifurcava de l’antiga carretera de Saldes després de Maçaners. S’agafa una pista de pujada i es passa pel costat d’antigues cases de pagès, la majoria convertides en cases de segona residència. El principal atractiu d’aquest tram són les vistes del Pedraforca, de les serres del Cadí i Gisclareny i el poble de Saldes des de diferents perspectives a mesura que anem guanyant alçada. A l’entrada de ca l’Espardanyer hi ha una font on podreu agafar aigua, just començar la ruta.

Quan arribeu a una línia d’alta tensió caldrà deixar la pista principal i continuar per una de desembosc cap a la dreta. Una vegada dintre del bosc hi ha una divisió de camins, cal agafar el que va cap a la dreta i des d’on es veuen parets d’antics camps. El camí comença una suau pujada cap a la paret rocosa i després salva l’obstacle per una ampla escletxa: és el grau dels Rucs i el seu nom indica amb quin mitjà s’utilitzava.

Després de passar per un pla, el camí torna a pujar pel costat d’un torrent, els panorames van canviant i es tornen cada vegada més agrestos. Arribareu a la collada dels Prats, les pistes que hi trobeu indiquen la importància d’aquest punt com a cruïlla de camins. El camí que heu de seguir no baixa cap a les pistes sinó que continua per sobre, cap a la dreta, per un estret sender. Passareu pel costat de les parets d’una casa abandonada fa molt de temps. Els habitants d’aquesta casa eren els encarregats de conrear els prats d’aquesta zona. Més endavant, el sender desemboca a la pista que haureu de seguir alguns metres per tornar-la a deixar entrant cap al bosc per la dreta. És una zona molt tranquil·la que convida a caminar lentament assaborint la pau que s’hi respira. Finalment el camí surt a un esperó sobre un caos de roques. A l’esquerra veureu el grau de la Bonica, un estret barranc tallat a la roca i la raó de ser del camí. A partir d’aquí el sender baixa pràcticament en línia recta amb fort pendent, i en un tres i no res us plantareu a la pista de sobre del càmping.

La tornada cap al punt d’origen es fa per pistes de terra i per l’asfaltada carretera de l’Obaga.

* Si voleu allargar la sortida podeu enllaçar aquesta ruta amb la número 12 de Saldes i arribar fins a les restes del poblat medieval de Palomera. Per això, cal que gireu cap a l’esquerra en arribar a la pista després de baixar el camí del grau de la Bonica. Ben aviat tornareu a trobar les marques verdes i blanques.

** Per diferenciar si un camí era transitable a peu o amb animals cal mirar una sèrie de característiques com l’alçada, el pendent i la manera de salvar els obstacles (directament o fent esses). El camí del grau dels Rucs dóna més volta però el seu pendent és suau, és relativament ample i salva l’obstacle pel punt més fàcil. En canvi, el camí del grau de la Bonica és molt ràpid, però més estret i baixa en línia recta amb fort pendent.

Ruta recomanada per:

cal mianet

Distància 7 Km.
Número de ruta 21
Punt d'inici Cal Xisquet (a la carretera de l’obaga de Saldes)
Zona Saldes
Temps aproximat 2,5 h.
Senyalització Marques verdes i blanques en tot el recorregut (ruta 15)
Aparcament Cruïlla de cal Xisquet
Bibliografia Saldes, 15 rutes a peu. Ajuntament de Saldes / Catalunya Romànica, volum XII, El Berguedà
Punt de final Cal Xisquet (a la carretera de l’obaga de Saldes)
Altitud màxima 1649 m.
Cartografia Serra del Cadí-Pedraforca 1:25.000. Editorial Alpina / El Berguedà 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya
Recomanacions Al grau de la Bonica cal tenir precaució, ja que hi ha algunes esquerdes i forats que convé evitar. A partir d’aquí el camí té un fort pendent de baixada: cal anar en compte.
Observacions El Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà no es responsabilitza dels accidents o danys que puguin patir els usuaris durant la realització d' aquesta ruta així com tampoc de les deficiències de senyalització que, ocasionalment, hi puguin haver
Població Saldes

Documentació adjunta

Cultura

Natura

Centra els elements al mapa