Alt Berguedà
  • Español
  • English
  • Français

Senderisme :: Itineraris recomanats:: De Sant Jordi a Peguera (anada pel camí dels plans i tornada pel camí ral)
  • Envia per Email
  • Imprimeix la pàgina

De Sant Jordi a Peguera (anada pel camí dels plans i tornada pel camí ral)

Imatges relacionades
Mapa Sant Jordi a Peguera
Mapa Sant Jordi a Peguera Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Cami dels Plans, Cercs Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Vall de Peguera, Cercs Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

La ruta s’inicia darrera l’escola de Sant Jordi de Cercs. Cal prendre una carretera enquitranada que, al cap de pocs metres, es converteix en una pista de grava. Trobem un indicador que porta a Peguera pel camí dels planos que cal seguir. Uns metres més endavant, a les vistes de la casa de la mina, cal agafar un camí de terra a mà esquerra i baixar fins al pontet que creua el torrent de Peguera per sota de les imponents restes del pont del tren de Peguera.

Es puja per un caminet fins arribar a un camí que cal seguir cap a la dreta uns centenars de metres, tot seguint el torrent de Peguera. Trobem una font, deixem la pista i prenem el camí dels planos que es comença a enfilar per la dreta, pel mig del bosc. El camí s’enfila pel mig del bosc ombrívol. Roures, blades, aurons, boix i matolls ens acompanyaran bona part del camí fins que els faigs es convertiran ens els nostres, gairebé únics acompanyants.

Al cap d’un 45’ de camí s’acaba la forta pujada d’aquest pla inclinat i s’arriba a una resta de construcció. A partir d’aquí el camí planeja fins a trobar l’inici del següent pla inclinat. El camí, en alguns trams, està sustentat per unes parets de pedra seca espectaculars, mostra de l’important obra d’enginyeria que s’hi edificà per baixar el carbó de Peguera cap a la vall del Llobregat.

Al cap d’una hora i mitja de caminar, a uns 5 quilòmetres de la sortida, ens trobem amb el camí dels Bons Homes que arriba per l’esquerra provinent de la Casanova de les Garrigues. Seguim cap a la dreta en un camí que continua planejants. Ben aviat trobem una bifurcació de camins. A la dreta, deixem un camí que ens portaria cap a la casa de l’Erola i de retorn cap a Sant Jordi. Seguim pel camí de l’esquerra, amunt, fins al pla superior del tren de Peguera. Abans d’arribar al capdamunt, trobem un petit túnel, un altre edifici que havia estat carregador de les vagonetes de carbó. Després de travessar el barranc, s’arriba a la Planelleta, on ens trobem el camí ral que ve de Cercs.

Hem de continuar amunt per la pista fins arribar al poble de Peguera, després de passar la bifurcació del camí ral que va cap a Fígols i la font de Cal Coix –antic rentador de la gent de Peguera- s’arriba al poble.

Per retornar, cal desfer el camí fet fins a la Planelleta. Aquí agafem el camí ral de Cercs a Peguera: primer una pista que es va estrenyent fins a convertir-se en un camí de bast que ens portarà avall pel mig del bosc fent ziga-zagues que davallen fortament. Salvat el fort desnivell, el camí se suavitza i comencem a trobar les primeres feixes que delimiten camps de conreu, primera mostra que ens apropem a un mas. Passada la bifurcació que, per la dreta, ens portaria al camí dels plans per on hem pujat, trobem el mas i el coll d’Erola.

Seguim per la pista fins trobar un revolt molt rodó on caldrà deixar-la i seguir pel camí de ferradura, a mà esquerra fins molt a prop de la collada de Palou. En aquesta collada, deixarem l’antic camí –ara totalment renovat- per prendra la pista a mà dreta fins a cal Torner i des d’aquí baixar fins a trobar novament el torrent de Peguera. Creuem el torrent i l’anem resseguint fins a trobar novament el camí que havíem fet a l’inici. Ja només caldrà desfer-lo per retornar a Sant Jordi.

Distància 21,5 Km.
Número de ruta 26
Població Cercs
Desnivell acumulat 995 m.
Punt d'inici Darrera l'escola de Sant Jordi de Cercs
Temps aproximat 6 hores
Senyalització local (marques verdes i blanques) des de Sant Jordi fins a Peguera (pel camí dels planos) i des de Peguera fins a la collada de Palou (pel camí ral de Cercs a Peguera). Des d’aquí fins a l’inici del camí dels planos no hi ha senyalització. Des d’aquí fins a Sant Jordi, novament sender local.
Introducció Aquesta ruta ens apropa a l’únic poble deshabitat del Berguedà, Peguera per un camí molt interessant tant des del punt de vista paisatgístic com arquitectònic.
Altitud màxima 1612 m. (Peguera)
Cartografia Mapa Rasos de Peguera – serra d’Ensija a escala 1:25.000 de l’editorial Alpina.

Documentació adjunta

Centra els elements al mapa