Alt Berguedà

Ascensió a les Penyes Altes de Moixeró

Imatges relacionades
Mapa Penyes Altes
Mapa Penyes Altes Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Vista Penyes Altes desde Grèixer
Vista Penyes Altes desde Grèixer Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Tot i la considerable alçada i els rigors que imposen el Cadí i el Moixeró, al llarg de la història s’han trobat passos amables per creuar aquestes serres. El coll de Jou n’ha estat un dels més importants i dels més transitats. Aquesta excursió ens permet ascendir a les Penyes Altes de Moixeró passant per aquí camí i tornar per la Canal de la Serp tot travessant una de les fagedes més imponents del Berguedà.

Descripció

La ruta s’inicia en el quilòmetre 4 de la carretera BV 4024 que puja de Bagà a Coll de Pal, a l’aparcament de Grèixer, just abans de creuar el viaducte de la C-16 per sota.

Des d’aquí, cal agafar aquesta mateixa carretera en direcció nord fins al quilòmetre 7. Aquí, cal deixar la carretera i agafar el camí de l’esquerra que porta al mas de l’Hospitalet de Roca Sança. Passats els masos, cal enfilar-se una mica per creuar un petit torrent i començar el camí ral de coll de Jou. Les marques rectangulars de color groc ens guiaran en aquest tram de la ruta.

De seguida es fa evident el traçat d’aquest sensacional camí històric que va guanyant còmodament alçada per anar a buscar la casa del Claper. Aquest indret va estar habitat fins a la meitat del segle XX. Pocs anys després de marxar-ne els estadants, un enorme roc desprès dels vessants de la Roca-sança va impactar contra l’edifici enfonsant-lo en bona part. Davant de la casa hi ha un abeurador rodó per al bestiar (aixecant la tapa es pot agafar l’aigua neta que hi arriba).

En aquest punt trobem les marques grogues i blanques del PR-C 126 que ens acompanyaran fins al coll de Jou. Des d’aquí s’enfilen per un corriol cap a mà esquerra. Aquí hi ha un petit tram on l’antic camí ral es perd lleugerament però ben aviat el tornarem a recuperar enfilant-se elegant i definit per salvar tots els desnivells que se li presentin.

Ben aviat arribem al peu de les gran parets abalmades de la Roca-sança, fet que suposa un petit relaxament en la forta pujada. Aquí, val la pena aturar-se per descobrir la multitud de creus esculpides a la roca.

El camí continua amunt fins a arribar al collet de Deugràcies. A partir d’aquí el camí se suavitza fins a assolir el coll de Jou. El camí ral travessa el coll i entra a la Cerdanya pel poble d’Urús. El nostre itinerari, però, continua per l’esquerra del coll, de dret cap al fons, en direcció a la clotada de la Miquela. Des del coll seguirem les marques blanques i vermelles del GR 150-1. A partir d’aquí, el corriol va carenejant, amb lleugeres pujades i baixades, petits colls i collets, fins a trobar el darrer repetjó que ens durà a les Penyes Altes de Moixeró, de 2270 metres d’altitud i des d’on es contemplen uns magnífiques vistes del Cadí, Moixeró, Cerdanya, Berguedà,...

Des d’aquí el corriol comença a baixar decididament a trobar el collet del Raset enmig de rocs que en alguns punts ens obligaran a ajudar-nos amb les mans. Més endavant, la carena s’eixampla en la zona coneguda com els Rasets. Aquí, un corriol a mà esquerra ens endinsarà a la Canal de la Serp seguint unes marques rectangulars de color groc.

El descens és directe, amb trams de fort pendent que se salven amb unes marrades poc amples. Destaca el contrast de vegetació a mesura que es va canviant d’altitud. De primer els pins són els protagonistes però ben aviat deixen pas a una interessant fageda, de faigs imponents que s’estiren ben amunt per trobar els rajos de llum. Més avall, els faigs deixen lloc als roures, als boixos, als pins i, finalment a les alzines.

En arribar prop de Gréixer sorprèn un sobtat canvi de paisatge. El sotabosc farcit de vegetació que ens ha acompanyat en tota la ruta, deixa lloc a un sòl pobre, rocós, erosionat,... Es tracta d’una zona d’un alt interès geològic: les riolites de Gréixer.

Es tracta d’un conjunt d’afloraments de roques volcàniques calco-alcalines de composició riolítica que es troba entre Gréixer i Coll de Pi (Cerdanya), a la vessant sud del Pirineus Catalans i que constitueix un conjunt únic al nostre país, tant per la naturalesa de les roques que hi afloren com per la pròpia estructura de l’aflorament. Es tracta d’una caldera volcànica d’esfondrament formada durant les erupcions ignimbrítiques que van generar els dipòsits piroclàstics de Castellar de N’Hug (vegeu Geozona) i que en els darrers estadis de la seva formació es va reomplir de laves riolítiques. Aquesta estructura, de la qual es pot observar una secció complerta est-oest, tenia un mínim de 14 km de diàmetre i una profunditat de més d’un quilòmetre. Les condicions d’aflorament, a més de la naturalesa de les roques que s’hi troben, fan d’aquesta geozona un indret geològic d’especial interès tant a l’escala del nostre país com a escala internacional, donat que aquestes condicions d’observació i preservació es donen en molt pocs casos.

Passada aquesta singularitat, arribem al poble de Gréixer, que vorejarem per la banda dreta fins a trobar una pista que ens portarà al punt final de la ruta seguint les marques blanques i vermelles del GR 107, Camí dels Bons Homes.

Distància 15,6 Km.
Número de ruta 38
Població Bagà
Desnivell acumulat 1.543 m.
Punt d'inici Aparcament de Gréixer
Temps aproximat 7 hores
Senyalització Marques grogues fins al Claper, marques grogues i blanques (PR C-126) fins al coll de Jou; marques vermelles i blanques (GR 150-1) fins a l’entrada de la canal de la Serp; marques grogues fins a Gréixer; i marques vermelles i blanques (GR 107) fins al final.
Aparcament Aparcament de Grèixer
Punt de final Aparcament de Grèixer
Altitud màxima 2.269 m.
Cartografia Mapa Alpìna Moixeró / La Tosa: 1:25.000
Observacions - Si es disposa de dos cotxes, se’n pot deixar un al principi i l’altre a l’aparcament de l’Hospitalet, així us estalvieu de fer a peu els tres primers quilometres. - Cal tenir en compte que no hi ha cap font en tot el recorregut

Documentació adjunta

Centra els elements al mapa