Alt Berguedà

• Imprimeix la pàgina

Via del Nicolau

Imatges relacionades
Via del Nicolau Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

La recuperació de la via Nicolau permet realitzar un agradable passeig entre Guardiola de Berguedà i Sant Joan de l’Avellanet. El traçat ens endinsa en zones boscoses, amb túnels i passarel•les de diferents tipus (inclosa una de cable de 35m). La proximitat del Riu Bastareny ofereix una immillorable vista de la vall flanquejada per la població de Bagà.

Una mica d’història...

El 20 d’Abril de 1914 van començar les obres del ferrocarril pel transport de fusta entre Guardiola i Gisclareny, promogut pel Sr. Tomàs Nicolau i Prieto propietari de la serradora de Berga. La construcció de la via era complicada degut a l’orografia, la dura climatologia i la penositat dels treballs manuals. Es van construir túnels i parets de pedra seca (encara visibles) per consolidar la via.

Després de funcionar uns quants anys es va abandonar i va començar una degradació constant del traçat. Als anys 1960-1970 els serveis forestals van reobrir alguns trams per realitzar actuacions d’hidrologia i contenció de l’erosió. Fins l’any 2009 no es va recuperar el camí. Aquesta restauració ha suposat actuacions molt complexes, moltes realitzades manualment o, fins i tot, amb l’ajut d’un helicòpter pel transport de materials en zones de pràcticament inaccessibles.

Descripció

La ruta s’inicia just abans d’arribar a la zona de picnic de Sant Joan de l’Avellanet, on trobareu l’indicador que l’anuncia. Cal agafar el corriol que baixa per l’esquerra amb uns graons i seguir el traçat de l’antic traçat ferroviari que s’endinsa enmig del bosc. El camí transcorre, pràcticament pla o en lleugera baixada. A mida que ens anem apropant a la vila de Bagà travessarem diverses passarel•les, ponts i un túnel excavat a la roca.

En un moment donat, el camí de terra s’acaba i s’arriba a una pista asfaltada coneguda com “el camí de la vinya vella” ja que ens apropa fins al lloc homònim. Poc després de passar un túnel, cal deixar aquesta pista i tornar a agafar la plataforma de l’antiga via que surt que mà esquerra i seguir-la fins a arribar a Guardiola de Berguedà.

Just abans d’arribar a la carretera, un camí a mà dreta s’enfila fins al monestir de Sant Llorenç, visita del tot recomanable abans de continuar la ruta.

Un cop a la carretera, cal agafar-la a mà esquerra (seguint les marques del GR 4.2), creuar el pont del Bastareny i seguir cap al Barri de Terradelles. Des d’aquí el camí que se segueix fins a Bagà és l’antic camí ral que unia Berga i Bagà per la vall del Llobregat.

Arribats a Bagà, val la pena fer una aturada per conèixer l’àmplia oferta cultural de què disposa la vila: fonamentalment, centre Medieval i dels Càtars, Sala de les Pintures del Palau de Pinós, ruta autoguiada pel centre medieval i església de Sant Esteve i també al centre del Parc Natural del Cadí Moixeró.

Per retornar al punt d’origen de la nostra ruta, cal creuar el Bastareny pel pont de la Vila i allí reprendre el camí que havíem seguit a la vinguda.

Distància 11,3Km
Població Bagà
Desnivell acumulat 283 m.
Punt d'inici Sant Joan de l'Avellanet
Temps aproximat 3 h.
Senyalització Marques grogues (xarxa de camins), marques blanques i vermelles (GR)
Punt de final Sant Joan de l'Avellanet
Altitud màxima 928 m.
Cartografia El Berguedà 1:50.000 Institut cartogràfic de Catalunya; Moixeró-La Tosa 1:25.000 Editorial Alpina
Recomanacions Equipeu-vos amb la roba i el calçat adequat.
Observacions Per fer únicament el traçat cal disposar de 2 vehicles per deixar-ne un a l'inici del camí.

Documentació adjunta

Cultura

Centra els elements al mapa