Alt Berguedà

A la Tosa pel coll de Comafloriu

Imatges relacionades
Tosa per Comafloriu
Tosa per Comafloriu Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Camí de Coll de Jou (Rocasansa)
Camí de Coll de Jou (Rocasansa) Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

avis
avis Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

L’itinerari que us proposem transcorre íntegrament per dintre del parc natural del Cadí-Moixeró, concretament pel seu costat més oriental. L’excursió s’inicia en el refugi de Rebost, des d’on es puja cap a la Tosa pel coll de Comafloriu i es retorna pel camí del coll de Jou, l’antic camí Reial que unia el Berguedà amb la Cerdanya.

Descripció de l’itinerari

Se surt del refugi de Rebost pel GR 4.2 i 150 que va cap a coll de Pal. Una vegada s’arriba a la pista de Rebost, cal deixar les marques d’aquest GR per continuar per un corriol que s’enfila pel mig del bosc seguint les marques taronges de la ruta dels Cavalls del Vent fins passat el coll de Pal. En un moment donat, trobareu el GR 150 i les marques de la ruta del Trencapinyes que, si les seguiu uns metres, us conduiran fins al Mirador del President. Val la pena arribar-hi per les panoràmiques que ofereix.

A partir d’aquí l’itinerari transcorre pel mig d’un bosc de pins fins que arriba als plans de Comafloriu on el bosc ja desapareix per complet. Des d’aquí cal seguir les marques del GR 150.1 – que ja no caldrà deixar fins al coll de Jou -. El corriol comença a pujar en direcció nord-est en fort pendent tot fent ziga-zagues entres pedres i herbei. En aquest tram, les marques de pintura del GR estan complementades amb fites de pedra que ajuden a trobar més fàcilment el camí. S’arriba al cim del Serrat Gran. Tot seguit, el camí baixa lleugerament per travessar la colladeta de Comabella, torna a pujar cap al Puig de la Comabella i finalment, segueix la carena fins a arribar al refugi del Niu de l’Àliga, a 2520 m. d’altitud.

Des d’aquí val la pena pujar fins al cim de la Tosa, un mirador espectacular del Pirineu Oriental i de la Catalunya Central: Montserrat, Montseny,...

Cal continuar la ruta pel GR 150.1. Vorejareu el Puig de la Mena, el Puig de la Canal Freda i la Roca del Llamp per la seva cara nord, entrareu al bosc on el camí devalla fort i arribareu fins al coll de Jou on caldrà deixar les marques del GR per continuar pel PR 126. Des d’aquí podríeu arribar fins a les Penyes Altes de Moixeró, continuant cap a l’est; o fins al poble ceretà d’Urús desviant-vos cap al nord.

Si seguiu per la ruta proposada per aquesta ocasió, us trobareu amb un camí molt interessant: el camí Reial del Berguedà a la Cerdanya. Aquest camí serpenteja fins a l’Hospitalet amb l’objectiu de salvar suaument els elevats desnivells i passos complicats de la forma més senzilla per facilitar el pas a bèsties i persones. A mig camí de la baixada, passareu pel costat de la Roca Sança, una imponent roca a l’esquerra del camí. En aquest indret es va trobar la Mare de Déu del mateix nom que actualment es troba a l’Hospitalet, el veïnat que es veu al fons de la vall. Més avall passareu per les ruïnes de la casa del Claper, que havia estat habitada fins als anys cinquanta i que poc després de quedar deshabitada un roc provinent de les vessants de Roca Sança va esfondrar l’edifici. Acabareu la baixada al riu Gréixer, al veïnat de l’Hospitalet. Després de creuar-lo ja només us quedarà una suau pujada per una pista forestal amb alguna decrera que us retornarà al punt de sortida.

Distància 14,5 Km.
Punt d'inici refugi de Rebost
Zona Parc Natural Cadí Moixeró
Temps aproximat 7 hores
Senyalització marques taronges des de Rebost fins al coll de Comafloriu, vermelles i blanques (GR 150.1) fins a coll de Jou i marques grogues i blanques (PR 126) fins a Rebost
Aparcament aparcament del refugi de Rebost
Bibliografia Catalunya Romànica, volum XII, El Berguedà - Senders del parc natural del Cadí-Moixeró, editat pel parc natural Cadí-Moixeró
Punt de final refugi de Rebost
Altitud màxima 2520 mts.
Cartografia El Berguedà 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya, Moixeró – La Tosa 1:25.000. Editorial Alpina.
Serveis inclosos Refugi Rebost, Per a altres serveis a Bagà i Guardiola de Berguedà consulteu l’apartat serveis turístics
Recomanacions En cas de realitzar la ruta en temporada hivernal cal anar convenientment equipats i portar grampons, roba i calçat adequat.